Followers

Wednesday, August 24, 2011

hargai lembu, kampung dan benda lepas

Teringat balik time kursus induksi,ada seorang penceramah bagi test psikologi. Senang je test dia:

"lukis seekor lembu atas kertas. Lukis lembu yang lengkap"

Kalau korang disuruh lukis lembu,korang akan lukis macam mana?

Aku jamin 90% akan lukis lembu: kepala pandang kanan,ekor hala kiri. Lagi 10% lukis lain.

Sebenarnya aku pun sama, lukis kepala pandang kanan,badan tengah-tengah,ekor hala ke kiri. Kalau ikut si penceramah, ni tanda orang "tradisional"- sentiasa ikut cara yang lama,standard,tidak provokatif dan susah nak terima perubahan.

Kalau lukis:
-> satu kepala menghadap kita atau kepala dulu dan badan di belakang : orang yang jujur
-> kepala pandang kiri & ekor ke kanan : orang yang lain dari yang lain, senang terima perubahan
-> punggung lembu hadap kertas dan kepala di belakang : orang yang gila-gila.haha

Kes yang sama kalau aku suruh korang lukis pemandangan di kampung. Aku jamin 90% lukis bukit kat belakang, ada matahari baru nak naik celah bukit. Ada sawah padi, rumah sebiji, ada 2 pokok pasu bunga dan tidak dilupakan pokok kelapa yang besar serta anak ayam di bawah pokok.

2 test ni bukti aku hargai benda yang dah lepas. Kalau nak tengok dari skop lebih besar, aku hargai apa yang aku dapat, orang sekeliling aku & pengalaman yang aku dapat. Kadang-kadang aku tersenyum bila tengok atau baca pasal orang yang dapat benda yang aku nak @ belum dapat.

"sabar...insyaAllah ada rezeki tapi belum tiba masa nya..."
"sabar..."

Terima kasih semua, terima kasih Allah.

2 comments:

Anonymous said...

aku ingat masa praktikal kt htaa dulu-dulu aku pnah suh ko lukis pemandangan, ape yg ko tulis di atas, tu ler yg ko lukis. rumah , matahari, sawah.. haha. Ntah ko ingat ke tidak~


-suhaili-

Mr. ILLman said...

Aku tak brapa ingat la su. Mungkin ada. Yang aku ingat kita lukis piramid makanan.haha

kalau ikot cerita ki, aku memang sangat tradisional orangnye...