Followers

Tuesday, August 23, 2011

denda pembetulan ayat

Petang ni aku join meeting sebut harga. Ahli 2 org jek, aku jd pengerusi + sorang lagi staff jadi ahli. Ada banyak sebut harga kena nilai&komen atas kertas. Hari ni tak banyak, ada 9 jek sebut harga.

Sambil tulis menulis,si member sorang ni cakap:
"dah macam kat sekolah dah.buat denda dalam buku.tulis ayat sama 100 kali...saya janji tak akan ulang..."
"ye la tu.saya dulu kena buat pembetulan ayat tatabahasa atau grammar english.kalau salah 1 ayat,kena tulis balik 100 kali..."

Bila fikir-fikir balik, wujud lagi ke denda macam ni sekarang??? Last aku terbaca buku sekolah time aku pergi ada 1 sekolah ni kat kuantan, terbaca buku latihan "bola baling". Dalam buku tu si tuan punya buku kena buat pembetulan jawapan yang salah, dia kena ulang 5 kali.

Eleh, 5 kali jek!  aku 100 kali lah...

Kalau ingat balik zaman sekolah, denda fizikal dah jadi benda biasa. Kena piat telinga, cubit perut, penampor pon ada. Kalau time hari "report kad", time tu paling gerun. Kalau yang tak bernasib baik, time tu la mak ayah "bagi sekali dua" kat kepala dengan report kad depan cikgu.

Dulu zaman lain.sekarang lain. Trend denda dah lain, kalau lebih sikit maka akan keluarlah di tv, aduan rakyat, suratkhabar, masuk court.

Yang pasti, aku ketawa @ sengih sorang-sorang bila ingat balik zaman-zaman aku denda dulu-dulu...

P/s: ahli meeting tadi tanya aku balik raya mana.aku jawab balik seremban.pastu terus dia tanya "orang rumah" kampung mana. Terkejut. Ni entah kali berapa dah staff hospital ingat aku ni suami orang.hahaha. Situasi tanya kampung tadi seperti previous entry blog ni.

2 comments:

Unknown said...

D

Unknown said...

Denda paling ekstreme:
1)cubit,pulas dan tarik perut/pusat keatas sampai lebam..
2)pulas perut dgn pembaris besides sampai Ade kesan twirl Kat perut(kadang2 sampai berdarah)