Followers

Saturday, August 6, 2011

Fast facts about dietitian

Siapa dietitian?
Seorang professional yang diiktiraf, sangat motivated, dedicated dan mempunyai skill dalam mengaitkan pemakanan dengan kesihatan. Setiap tindakan dietitian berdasarkan evidenced-based medicine.

Di mana nak jumpa dietitian?
Hospital (tak semua hospital daerah), klinik kesihatan (tak semua), syarikat-syarikat susu dan pemakanan (tak semua), institut sukan.

Apa sangat kerja dietitian?
Memberi kaunseling cara pemakanan yang sihat, merawat atau mencegah penyakit menggunakan komponen pemakanan dan aktiviti fizikal.

Kos jumpa dietitian?
Percuma kalau anda dirujuk oleh doktor di hospital kerajaan atau klinik kesihatan kerajaan. Caj dikenakan jika berjumpa dietitian di hospital swasta.

Jenis rawatan diberikan dietitian?
Lebih kepada kaunseling dan merangka Plan of Action. Kaunseling lebih kepada konsep pemahaman dan penekanan kaitan makanan dengan penyakit. Plan of Action lebih kepada implementation, monitoring dan follow-up.
Dietitian tidak memberi rawatan seperti doktor, sebagai contoh, dietitian tidak memberi ubat atau suntikan.

Jenis-jenis kes dietitian jumpa?
Semua jenis penyakit yang ada kaitan dengan pencegahan dan pemulihan penyakit dengan menggunakan komponen diet seperti kencing manis, darah tinggi, stroke, masalah buah pinggang, luka, jangkitan kuman dan lain-lain sekiranya doktor fikir perlu dirujuk kepada dietitian.
Masalah berat badan juga boleh dirujuk kepada dietitian. tak kira umur, dari baru lahir hingga orang tua, semua dietitian boleh jumpa

No comments: