Followers

Sunday, August 7, 2011

tak habis-habis fikir...

sejak akhir-akhir ni, selalu sangat aku fikir macam-macam. kadang-kadang tu ambil masa yang lama memikirkan satu benda. fikir pasal diri sendiri, pasal seseorang, pasal orang lain, pasal benda, pasal duit, pasal kerja...

apa pun tak boleh!

setiap benda yang aku fikir, mesti aku akan buat timbang tara "profit vs loss" atau "baik vs jahat". satu tabiat jugak tuh, dalam otak ni, kalau tengah memikir, dah jadi cam peta minda "mind map". kalau boleh scan la, mesti penuh 1 kertas mahjong. itu la unik otak manusia yang diciptakan Allah, itulah beza kita dengan haiwan, boleh beza baik dan buruk.

kalau dah fikir, dah buat timbang tara, aku biasanya akan merujuk kepada buku, ilmu dan pengalaman, orang, penasihat dan Allah

selepas merujuk, usaha kena ada lah. mana boleh nak dapat sesuatu tanpa usaha.

usaha tangga kejayaan!

usaha tu kena la sesuai dengan niat kita. usaha kena betul, niat kena murni, kena berlandaskan hukum agama dan tatasusila manusia.

niat menghalalkan usaha dan usaha menghalalkan niat

redha je la dengan setiap keputusan yang kita buat. sentiasa berdoa kat Allah agar kita dapat sesuatu yang terbaik untuk diri kita agar tak membebankan kita. jangan putus-putus berharap kat Allah...

so, apabila dah berharap kat Allah, maka kuranglah aku berfikir. lumrah manusia, selalu berharap. lumrah manusia juga, setiap yang kita fikir, kita mesti nak bagitau/luahkan, paling terbaik di dalam doa, paling kurang kepada orang lain, kalau kes aku, my advisor...

No comments: