Followers

Saturday, August 6, 2011

Perihal kurang patient...

Baru-baru ni aku asyik fikir tentang diet kaunseling lebih-lebih lagi memikirkan hal di Hospital Kuala Kubu Bharu. Aku hanya datang ke hospital KKB sebulan sekali, setiap khamis minggu keempat setiap bulan. Makin lama, makin sikit patient jumpa dietitian. Kalau dulu lebih 10 orang, makin lama makin sikit, kadang-kadang 3 orang jek. Aku datang start pukul 10 pagi sampai 1 tengahari. Kalau patient banyak, memang busy, tak sempat nak rehat. Kalau patient ramai, aku buat group kaunseling dalam bilik kecil dalam klinik pakar. Tapi sejak akhir-akhir ni, patient berkurangan dan aku pun ada masa lapang ronda-ronda 1 hospital, jumpa kawan borak-borak, dan jumpa doktor personally nak promote dietitian.

Hospital KKB diletak bawah kategori hospital tanpa pakar. Hospital daerah seperti KKB memang takde dietitian. So, hospital selayang diletakkan tanggungjawab untuk memberi khidmat dietetik kepada pesakit di hospital tanpa pakar iaitu hospital KKB.

Rata-rata kes yang aku jumpa di hospital KKB ialah kes Gestational Diabetes Mellitus (kencing manis semasa mengandung), kencing manis dan darah tinggi. Staff klinik pakar sangat supportive sehingga sanggup inform semua wad (ada 5 wad jek) dan inform semua klinik yang dietitian datang dan tolong refer patient ke dietitian.hehe...

Hal ni agak kerap dibincang semasa meeting dietitian dan bos pun suruh aku cari cara nak tarik minat patient datang follow-up. Hurm, satu tugas yang memerlukan kreativiti dan pemikiran yang kritikal...

No comments: