Followers

Tuesday, August 16, 2011

kopi rangsang selera makan???

hari ni aku review seorang patient kat HDW, actually second review selepas first time tengok semalam selepas doctor refer, itu pun mood aku baik, aku pergi semua wad aku (Burn Unit, ICU, CCU, HDW), aku buat active searching (tak selalu berlaku) :

"staff nurse, ada doctor refer dietitian?"

sedikit detail patient HDW:
Mdm H / 66 yrs old chinese female
Day 14 HDW

problem:Cholangiocarcinoma, Post Left hemihepatectomy, MRSA
patient on trache (tube di leher), bed bound (tak bergerak), cachexia (wasting syndrome, kurus, lemah).

semalam Mdm H bagi respon kat aku:
"aunty makan tak nasi" -- dia angguk
"makan habis" -- dia geleng kepala
"separuh ada" -- dia angguk
"ada anak-anak datang bagi makan?" -- dia angguk

so, staff nurse report kat aku pasal banyak mana dia makan dan apa family member dia bagi makan. semalam aku, minta nurse tukar nasi jadi bubur, bagi supplement susu.

hari ni, staff nurse call, team nephro plan nak bagi supplement susu dengan modular protein dan kalau baca note doctor nephro, diaorang suggest partial TPN. aku bagitau nurse "kejap, saya naik wad, buat plan untuk patient"

dah naik wad, Mrs H lemah & takde improvement dari segi oral intake.terus aku plan suggest ryles tube feeding.

Sekali doctor incharge datang dan mintak staff nurse bagi kopi.

Apa??? Kopi? Terus aku tanya doktor apa signifikan kopi.dia bagitau kalau bagi kopi, patient ada tendency nak makan.

Dalam hati "ni doktor yang buat camtu atau patient bagitau camtu? Setahu aku kopi boleh suppress appetite"

Kita tengok khamis ni macam mana...

No comments: