Followers

Saturday, August 6, 2011

Ikan oh Ikan...

Sejak aku berkecimpung bidang ikan ni, ikan aku asyik mati. Dah bermacam-macam spesis aku bela. Semua mati. Kalau nak kira-kira, lebih kurang 30 ekor aku dah bela (beli sikit-sikit ganti ikan mati), dan semua nya mati. Macam-macam diagnosis aku buat tapi gagal jumpa ethiology nya.

Hari rabu lepas aku ke Selayang Mall untuk beli barang-barang peribadi selepas kerja. Tergerak plak hati nak singgah kedai ikan. Aku tanya tauke kedai:

“bos, apsal ikan saya asyik mati jek? Macam-macam saya bela, semua mati...”
“kamu punya akuarium besar mana? Tu air kena jaga sikit. Kena letak antiklorin lebih sikit. Kalau ganti air, jangan ganti semua. Bagi sikit tinggal”

Dengan azam kuat dan berbekalkan nasihat tauke kedai, aku pun beli 2 ekor ikan silver shark. RM2.50 seekor. Beli 2 dulu, dah ok, baru tambah lagi. Setakat ini ikan aku hidup lagi. Matlamat utama sekarang ni bagi ikan hidup dulu, baru fikir nak bela sampai besar.

silver shark fish
Kalau ikut info kat internet, ikan silver shark ikan yang tenang, good swimmer dan senang dijaga. nama je "shark"tapi bukan shark pun. Sekarang ini saiz ada dalam 5 cm dan boleh membesar sampai 30cm. Satu info yang menarik, silver shark lebih sesuai kalau dibela 5 ekor sekali.

No comments: