Followers

Saturday, August 27, 2011

1st review aidilfitri - cuti kerja

Kalau nak banding cuti kerja antara raya tahun lepas dengan raya tahun ni, sangat berbeza.



Raya tahun lepas aku bekerja. Ya, aku kerja di pagi 1 syawal. Aku ingat lagi malam raya, sedang famili aku sibuk iron baju melayu, aku pulak sibuk iron baju melayu gak cuma bezanya aku nak pergi kerja. Time tu aku bangun pagi raya seawal 5.30 pagi sebab aku masuk kerja 6 pagi. Ingat lagi time tu, aku berbaju melayu complete dengan samping, punch kad dan masuk trayline buat plating dengan staff lain. Kalau korang nak tau, gambar profile blog ni ialah gambar 1 syawal tahun lepas. Disebabkan rumah aku dekat dengan ofis, kira-kira 10 km, aku sempat sembahyang raya kat masjid negeri dan sempat balik rumah untuk salam mintak maaf dengan famili+makan lomang dan nasi himpit sebelum datang balik ke ofis sambung kerja. Owh ye, raya haji tahun lepas pun aku bekerja.

Persiapan sebelum raya pun berbeza banding tahun lepas. Selalunya orang lain sibuk untuk famili dan diri sendiri tapi aku tak camtu. Tahun lepas, aku sibuk bekerja sepanjang ramadhan sampai hari last puasa. Aku sibuk cari kuih untuk jadikan token nak bagi kat pesakit, sibuk plan menu raya dan stanby duit kecik dan angpau nak bagi kat semua staff aku. Sedikit pemberian duit raya sebagai tanda perkongsian rezeki yang aku dapat.

Tahun ni, kerja baru. Jadi, persiapan pun lain. Aku bercuti mula hari ni hingga raya ke-3 dan bakal sambung lagi 4 hari cuti pada minggu kedua raya. Tahun ni aku ada masa nak beli kuih untuk famili dan standby duit raya nak bagi budak-budak. Cuma jarak aku dengan kampung jauh sikit, kira-kira 70km.

Aku pernah merasa kerja di pagi raya. Jadi aku tau perasaan sedih orang lain yang terpaksa bekerja pagi raya. Ikhlaskan diri dan anggaplah ini semua tanggungjawab dan amanah yang kita kena pikul.

No comments: