Followers

Thursday, August 25, 2011

Supplement: Pengakuan Ikhlas

Selalunya patient akan tanya dietitian, ok ke tak pakai supplement, apa effect pakai supplement. Jawapan yang aku bagi still sama seperti previous entry dalam blog ni.

Tapi apa yang beza hari ni, patient mengaku dengan ikhlas ikut pengalaman dia setelah pakai satu produk supplement yang sangat popular sekarang.

Patient ni aku jumpa di Hospital Kuala Kubu Bharu, lelaki berumur 30 tahun, bujang dan bekerja sebagai guru. Refer ke dietitian sebab ada kencing manis, darah tinggi dan overweight. Kencing manis lebih kurang dah 5 tahun dan darah tinggi sejak sekolah lagi, young hypertension.

Patient ni "educated" dan rajin cari info di internet dan rajin cari supplement. Sesi dengan dia, dia sangat aktif tanya soalan dan kita sempat berbincang pasal penurunan berat badan guna supplement.

Patient start bercerita:

"nak tau encik, dulu, lebih kurang 3 tahun lepas, badan saya macam encik. betul, saya tak tipu, saya dapat turun berat, berat saya lebih kurang 60 kg time tu. sebab time tu saya guna supplement ----------. first time beli, saya beli 7 kotak, total seribu lebih. lepas dah habis stok, harga naik, saya terpaksa belanja cecah 2 ribu. so, saya decide stop guna supplement....."

"sejak stop guna supplement tu, berat badan saya naik macam sekarang, 90 kg. dalam 3 tahun naik 30 kg...macam mana tu encik?"

Aku angguk je la dengar cerita dia. Ni antara kesan "withdrawal effects". Guna supplement bukan sahaja tukar menu kita tapi akan tukar psikologi kita dan akan tukar cara hidup kita dari tidak tahu apa-apa kepada hanya bergantung kepada satu produk supplement sahaja. Tapi bila dah stop guna, kita akan hilang sumber bergantung. Jadi berbaliklah semula dari bergantung satu produk kepada tidak tahu apa-apa.

Kebanyakan produk dijual diguna sebagai meal replacement bukan sebagai supplement. Produk supplement yang tidak lengkap dan tidak seimbang diguna sebagai gantian kepada meal yang sepatutnya lengkap. Meal yang lengkap sepatutnya mempunyai karbohidrat, protein dan sayuran. Dalam satu hari, buah dan susu mesti diambil untuk dapat nutrient yang cukup.

Kesimpulannya, anda tidak perlu berbelanja besar dan tidak perlu menghadapi risiko "withdrawal effects" jika anda tahu cara pemakanan yang betul.

Ask "How To Lose Weight" From Dietitian!

p/s: produk yang patient tu pakai pernah dipromote kat sorang kawan aku ni merangkap dietitian gak. Promoter produk tu cakap produk dia ialah nutrisi. Kita perlukan nutrisi, so kita perlukan produk dia....salah tu, nutrisi ialah setiap benda yang mempunyai zat dan mineral seperti di dalam piramaid makanan.

No comments: