Followers

Sunday, September 4, 2011

Sebuah Kisah Ikan...

Sebuah kisah tragis di hari raya ke -3 (khamis lepas)...

Kejadian berlaku bila aku balik KL. Terkejut bila aku tengok akuarium aku: air keruh, water pump off dan paling dasat, ikan-ikan aku mati terapung di atas permukaan air...

Sebelum aku balik cuti beraya, aku sempat tukar air, tukar filter water pump, bagi ikan makan dan paling penting, pesan kat roomate aku, mintak dia bagi makan ikan dan pump jangan off. Aku pesan :-> "ikan ni, boleh je hidup kalau tak bagi makan seminggu..."

Tapi...dah pump di-off-kan (plug dicabut dari suis), maka matilah 4 ekor ikan ku-> 3 ekor silver shark, 1 ekor gourami.
2 ekor lagi gourami hidup. Sempat diselamatkan dan pindah cepat-cepat dalam baldi. Bila dah buang ikan yang mati, dah basuh akuarium dan tukar air, rupa-rupanya pump rosak...

Kalau nak diikutkan, aku dah bela silver shark selama 5 minggu. Cukup lama kalau nak banding dengan sejarah aku bela ikan dulu-dulu.

So, hari ni sebelum aku balik KL, aku singgah dulu kedai ikan kat Seremban Jaya. Lama gak aku pusing-pusing satu kedai ikan tengok ikan apa yang aku nak beli. Plan asal nak beli lagi silver shark tapi takde. Yang ada, macam shark gak bentuk dia, harga pun sama RM 2 seekor. Aku dah kaut 5 ekor baru kedai tu cakap ikan tu ikan shark gak tapi colour lain.

Dah balik rumah, aku buat sikit research, rupa-rupanya ikan tu: Albino Rainbow Shark

Albino rainbow shark ni boleh dikatakan adik beradik dengan silver shark, dari keturunan Bala's Shark tapi cuma colour dia pucat (albino) dan sedikit merah. Kalau lighting akuarium ada, colour ikan ni akan menyerlah jadi merah.

Kalau ikut info yang aku dapat, ikan ni semi-aggressive dan boleh hidup dengan ikan gourami aku yang masih hidup lagi tu. Sesuai dibela seekor atau lebih 6 ekor dalam satu akuarium dan boleh membesar sehingga 6 inchi.

Total kos hari ni RM 25 = 5 ekor albino rainbow shark, 1 pump, 1 ubat anti klorin.

Semoga ikan aku hidup lagi lama dan dapat hidup dengan aman dan sejahtera....

4 comments:

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

Haizz... ni dah brapa ekor ikan terkorban.. haha... Better bela ular ja la man.. senang.. tak payah pump/ filter/ tukar air... lol :p

Mr. ILLman said...

Bela ular kang terbelit plak aku.tatut...

cikdietitian said...

oh ada lagi yg terkorban. i am wishing the new batch (dah x terkira batch ke berapa) all the best in life!

Mr. ILLman said...

cik ija,

nasib tak baik...batch merujuk kepada post ni telah pon terkorban.huhu...