Followers

Tuesday, September 13, 2011

Punca Perbualan...

Aku nak share sedikit tips atau mencari punca perbualan dengan orang kita tak kenal atau baru nak kenal. Point penting disini ialah CARI PERSAMAAN. Antara ciri-ciri persamaan:

1. tempat asal @ kampung. Ciri yang paling biasa kita guna. Kalau dah dapat tau sama kampung, cuba bual kekerapan balik kampung, cuba mention nama sape-sape kot dia kenal macam nama ketua kampung & tanya nama sekolah, mana tau dulu-dulu kelas sebelah jek.

2. Aktiviti sekarang @ latest update. "buat apa sekarang? Kerja apa?". Soalan ni biasanya muncul lepas kita tanya khabar, tanya umur, tanya asal. Agak-agak dah cover background asal usul, kita boleh start dengan topik kerja. Topik ni lagi best kalau kita tunjuk minat nak tau kerja orang tu macam mana, ok ke tak.

3. Hobi @ minat. Topik ni biasanya digunakan kalau kita dah kenal atau dah jumpa 2-3 kali. Cuba korek apa yang dia suka terutamanya sukan atau rancangan TV. Kalau lelaki, sudah tentu hal bola sepak. Lagi syok kalau share team bola yang sama.

Point-point di atas ni mestilah dibuat@diguna sebaiknya:
- kena senyum
- buat eye-contact
- cuba kembangkan jawapan sendiri & jawapan orang tu
- jangan terlalu mesra dan terlalu nak tau banyak sangat.
- buat cool, buat macam biasa

Penting juga untuk kita jaga adab-adab pergaulan terutamanya dengan lelaki dan perempuan. Aku selalu guna point-point kat atas bila nak berkenalan dengan orang tapi tak guna time mengurat. Ayat mengurat dah masuk topik lain.hahaha.

Aku bagi satu contoh. Minggu lepas, selepas punch out, on the way nak ke kereta, aku terserempak dengan ahli mesyuarat sebut harga. Dia tegur:
"bos, balik dah?"
-> "aah.nak gi kereta. Tunggu sape kat sini? "
"tunggu member. En Ilman main tak paintball?" sambil buat gaya pegang senapang
-> "ha.main. Ada kaki ke? Saya cari geng gak ni.dah lama tak main.dulu-dulu jela pernah main"
"saya ada kaki.kadang-kadang saya buat tournament kecik-kecik.nati kalau ada, saya roger bos"

Ini contoh penggunaan point ke-3 sebab point pertama dan kedua dah digunakan antara aku dengan ahli mesyuarat tersebut.

Selamat Mencuba!

No comments: