Followers

Saturday, September 3, 2011

Sejarah Mencari Kerja

Aku rasa aku ni jenis tak memilih kerja, cuma Allah murahkan rezeki aku.alhamdulillah...

Zaman aku cari duit sendiri ni, tak silap aku, seawal aku Form 2. Kerja first dalam hidup aku, join caterer orang kahwin. Sekali je, kerja angkat pinggan, ganti lauk, dapatlah upah, tak banyak, RM 50 rasanya...
->Allah murahkan rezeki aku.alhamdulillah...

Aku kerja 2 kali time kat matrik, dua-dua aku kerja time cuti sem panjang. Yang bestnya, dua kali aku kerja kat Kenny Rogers, sekali kat Seremban Parade, sekali kat Jusco Seremban 2. Adalah dapat sikit, gaji ikut jam, RM 3.50 sejam. Kerja kat Kenny lah aku paling suka sekali, banyak aku belajar cara layan pelanggan kat kedai makan. Mana taknya, aku kena pergi kursus kat KL 2 hari sebelum start kerja.
-> Allah murahkan rezeki aku.alhamdulillah...

Time kat UIA kuantan, aku kerja kat CC. Ha, aku kerja 2 tahun @ 4 sem, lama tu. Time tu blok CF brothers baru bukak. So, ada CC kat tingkat atas. Kawan aku Hadi a.k.a "Hong" offer kat aku. Aku pun try mintak, interview sikit, dapat lah kerja kat situ. Dapatlah upah RM 2 sejam. Waktu kerja paling best, aku start jaga CC 10 malam sampai 2 pagi, bergilir-gilir dengan Hong. Kerja simple, bukak PC, jaga duit, fotostat note orang. Tapi bila UIA dah buat wireless internet, CC pun susah sikit nak cari pelanggan, tu yang aku stop kerja walaupun Abg Zaidi (bos) sangat baik kat aku, siap dapat "bonus" kalau time raya.haha...
-> Allah murahkan rezeki aku.alhamdulillah...

Kerja yang "sebenar" muncul pada minggu last exam, final year, final sem aku kat Kuantan. Aku ingat lagi, kawan aku a.k.a senior setahun, Fairuz a.k.a "Apai", dok tunggu aku balik keluar makan kat rumah sewa. Bila aku balik, Apai bukak mulut -> "man, aku dapat lubang kerja. Aku nak offer kat ko. Aku dapat tau BESTA ada kosong kat Seremban. Aku rasa better ko mintak, urgent ni, diaorang nak pakai orang. ko call member aku, dia kerja kat BESTA Serdang..."
Lepas tu terus aku call akak Serdang, dia bagi no telefon Admin BESTA. Esoknya aku call HR, dia tanya background aku, terus dia offer -> "ha, bagusla awak duduk seremban, kita nak pakai urgent kat sana. Lagi pun bos sana nak dietitian lelaki. Camni, awak datang sok jumpa dia, interview dengan dia, lusa awak start kerja"
->"eh, saya tak habis lagi exam. Lusa saya ada viva, next week saya datang..."
Next weeknya aku datang, jumpa bos, hari esoknya aku start kerja.
->Allah murahkan rezeki aku.alhamdulillah...

Sambil aku kerja kat BESTA, aku try cari kerja lain, kerja tetap dan lebih padan dengan minat aku, gaji pun kalau boleh nak tinggi sikit la kan.hehe...

Antara kerja yang aku try:
1- PPUM - post: clinical dietitian. result: calon simpanan no 2
2- Warees Halal, company under Majlis Ugama Islam Singapura - post: Halal Inspector. result: Berminat nak ambil aku, tapi Kerajaan Singapura suruh aku jadi Permanent Resident (PR) dulu, baru boleh kerja dengan Warees Halal
3- SPA - post : Pegawai Dietetik U41. Result : berjaya!
-> Allah murahkan rezeki aku.alhamdulillah...

Dalam banyak-banyak kerja aku mintak, kerja sekaranglah aku paling-paling bersyukur dan betul-betul rasa bertuah. Perasaan dapat tahu bila berjaya tu, sampai nak menangis walaupun cek result pakai SMS je. Lagi bertuah dan bersyukur bila dapat kat Selayang je. Setahu aku, intake time tu ada 3 post je, satu kat Perak, satu kat Sarawak, satu kat Selayang. Fuh, nasib baik.hehe...

Tapi Pak Ngah aku pesan: " mudo-mudo ni, ok jekalau kojo jauh-jauh, kot yang baru kawin, tado salahnyo nak poie jauh-jauh. Dah stabil, dah lama merantau, baru balik kampung..."

p/s: ingat lagi sehari sebelum interview SPA, aku kena diarrhea, perut masuk angin, pening kepala, demam tak boleh tidur. Sampai aku mintak jasa baik kawan baik aku drive kereta aku bawak aku pergi Putrajaya, badan tak larat nak drive. Upahnya: mee goreng lepas habis interview. haha...

No comments: