Followers

Wednesday, September 14, 2011

Feeding Strategies...

Sebagai dietitian, plan of intervention berdasarkan medical nutrition therapy (MNT) adalah sangat penting. Untuk pastikan plan of intervention berjaya, target dan feeding strategy kena ada. Banyak artikel, journal dan textbook membincangkan topik feeding strategy.

Entry kali ni aku nak share topik feeding barrier dan feeding strategy for elderly, BERDASARKAN pengalaman aku yang sikit tetapi berharga.

Ada journal tetapkan umur elderly 55 tahun ke atas, ada yang tetapkan 60 tahun ke atas tapi kebanyakan terima 60 tahun ke atas.

Majoriti patient elderly aku jumpa di wad menghadapi masalah inadequate calorie and protein intake walaupun doktor noted "patient tolerating well". First sekali kita kena tahu dulu calorie requirement dan protein requirement patient tersebut. Untuk entry ini, kita guna "quick calculation" iaitu 30 kcal/kg body weight/day untuk calorie requirement dan 0.8 g/kg body weight/day untuk normal protein requirement.

Katakan body weight ialah 50kg, calorie requirement 1500 kcal/day dan 40 g/day untuk protein requirement.

Kebanyakan patient yang aku jumpa,intake sangat sedikit kurang 500 kcal/day dan protein intake ~ kurang 20 g/day. Ini berdasarkan diet recall patient. Majoriti patient hanya makan 2-3 sudu makan nasi/bubur, separuh ketul ayam/ikan, habis makan sayur dan buah. Untuk lauk, faktor kesedapan dan cara masakan mempengaruhi intake patient.

Antara reason intake tidak cukup:
1- patient "tak larat" nak makan habis atau patient tak rasa lapar dan cukup sekadar makan sedikit.
2- keupayaan untuk patient makan sendiri. Kebanyakan elderly patient perlu bantuan staff nurse atau family member untuk bangun dari baring dan perlu bantuan untuk suap makanan ke mulut patient. Bayangkan jika staff nurse sibuk, family member tiada dan makanan hospital terpaksa diambil bila tiba masa "collect diet"...
3- patient refuse untuk makan atau hanya makan makanan dibawa dari rumah. Aku pernah jumpa patient "mogok lapar" selagi dia berada di wad.

Kebanyakan patient juga mengalami malnutrition berdasarkan berat badan kurang / underweight, muscle wasting. Sincerely, aku kesian,sedih bila jumpa patient sebegini.

Plan untuk cukupkan intake perlu ikut teori tapi praktikal. Yang penting, kita kena tau punca kenapa intake kurang. Selalunya, aku interview staff nurse incharge, family member dan patient sendiri.

Antara plan yang boleh dibuat:
1- topup calorie dan protein melalui supplement atau susu formula. Kebiasaannya, aku plan untuk cover separuh requirement dari supplement/susu formula. Kalau patient boleh ikut/minum, aku akan tambah scoop atau tambah kekerapan minum. Kerjasama dari staff nurse sangat penting dan mereka perlu tahu strategi kita kalau guna supplement/susu formula.

2- ubah diet hospital. Kita perlu tahu tekstur diet atau jenis diet yang patient boleh makan dengan banyaknya. Kalau patient suka nasi, bagi nasi. Majoriti patient kita try bagi soft diet dan high protein diet, samada tambahan telur untuk breakfast, tambahan lauk atau tambahan modular protein ke dalam diet.

3- taktik psikologi. Kena layan patient dengan baik dan cuba sedaya upaya untuk pujuk patient untuk makan. Followup memang penting, kalau perlu, jenguk hari-hari. Aku biasa pujuk patient untuk makan. Kadang-kadang aku pujuk family member dan staff nurse untuk tolong patient makan. Aku biasa cakap "good"/"bagus" kat patient kalau ada improvement.

Kadang-kadang aku teringat, macam susah kita nak bagi makan kat "orang tua", macam tu lah susahnya "orang tua" nak bagi kita makan masa kita kecik,masa kita tengah sakit.

Harini aku berjaya pujuk seorang pakcik untuk makan. Aku datang wad, aku tengok dia tidur, makanan tak terusik. Aku kejut dia, borak dengan dia, pujuk dia. Akhirnya pakcik tu bangun makan. Aku pun tunjuk isyarat "good". Siap pakcik tu mintak tisu nak lap mulut bila makan bubur.

So, bersyukurlah kita masih ada kekuatan untuk cari sesuap nasi, masih mampu memilih makanan dan masih mampu makan dengan tangan sendiri. Alhamdulillah...

Hormatilah orang tua...

No comments: