Followers

Sunday, September 25, 2011

Homework dan Journal...

Sepanjang minggu lepas aku busy buat homework. Bos bagi homework kat semua dietitian. Dia mintak buat mnt protocol ikut subspecialty masing-masing. Dia mintak buat simple jek. Untuk kes aku, mnt protocol critical ill. Sekali fikir, tak susah mana sebab selama aku jaga ICU, memang kena ikut protokol tapi kali ni kena compile dan ringkaskan untuk kegunaan dietitian yang lain.

Dua kali fikir, aku kena bukak journal & protokol untuk reference. Bab journal yang buat aku lemah sikit. First week aku lapor diri kat Selayang, bos tanya :
"awak selalu baca journal? Suka baca journal? Faham tak?"
"saya faham sikit-sikit kalau baca journal. Nak cakap selalu sangat, tadela. Tapi kalau nak baca, saya baca..."

Fuh.jawapan selamatkan diri.hehe...Tapi memang betul pun. Aku simpan banyak journal softcopy & hardcopy tapi tak selalu baca. Aku lebih banyak ulang baca protokol.

Walaupun dah bekerja dan tak buat sebarang research, aku kena selalu update dengan latest update dari journal, selain dari pergi kursus atau CME. Cuma sekarang ni susah nak access sebab tak subscribe website journal. Harap ehsan bos je lah bagi journal kat aku.

Disebabkan aku dah biasa buat kerja last minit, kepala aku agak serabut nak cari balik journal yang sesuai, nak pilih journal yang bagus. First day ngadap journal memang ngantuk. Aku rasa sejam je kot bertahan depan PC. Mungkin diri dah penat ngadap monitor dari pagi sampai petang, balik rumah pun nak ngadap PC.

Ditakdirkan pada hari esoknya, lagi 2 hari nak submit homework, aku dengar motivasi pagi kat radio IKIM.fm, pasal "kematian, satu benda yang pasti". Tak payah buat pelik.hehe. Sebab aku agak selalu bukak tv sebelum keluar kerja tengok rancangan motivasi macam prof fazilah kamsah atau "tanyalah ustaz". Kadang-kadang debgar IKIM.fm on the way hospital sebab ada segmen motivasi pagi.

Dalam segmen radio IKIM.fm tuh, ustaz cakap kematian satu yang pasti dan telah ditentukan tarikh kematian sejak roh kita diciptakan. Sebenarnya kita telah mengejar kematian sejak kita dilahirkan. Semakin kita meningkat umur,semakin dekat kita dengan kematian. Di hujung slot,ustaz tu ada pesan, "...disebabkan kita tak tahu bila kita akan ditarik nyawa, jadi, eloklah kita segerakan kebaikan. Mana yang elok, kita segerakan. Jangan tunggu esok. Mana tau esok kita sudah tiada. Sama juga dengan kerja atau amanah diberikan kepada kita seperti kerja yang bos bagi di tempat kerja. Segerakan. Mana tahu esok kita dah tak sempat..."

Tergerak hati dengar contoh tersebut. Kita selalu dengar atau pesan, siapkan kerja cepat, kalau tak bos marah, kena tolak markah. Tapi jarang kita dengar segerakan kerja yang diberi sebelum kita hilang upaya atau telah ditarik nyawa pada hari esoknya...

Homework telah berjaya disiapkan dan telah direview, dikomen rakan sekerja. Perlu sedikit pembetulan untuk betul-betul submit next week...

P/S : Hidup ini kena menyampaikan dan beramal. Biar sedikit dari tidak ada langsung...

No comments: