Followers

Thursday, September 8, 2011

Ikan Lagi...Research & Experience...

Sebelum pape, aku nak mintak maaf la kepada semua kawan-kawan dan pelawat blog ni, malangnya, ikan Albino Rainbow Shark telah terkorban juga akhirnya. Kesemua 5 ekor mati dalam tempoh kurang 48 jam.

Bila aku pindah je ikan ke dalam akuarium, ikan Albino Rainbow Shark tak henti-henti lompat keluar akuarium. Aku balik kerja, aku kira ada 4 ekor dalam akuarium. Rupa-rupanya ikan berjaya lompat keluar melalui lubang sebesar 2 exchange roti @ 2 keping roti. Aku pun tutup lubang tu dengan kotak. Start dari tu, ikan Albino Rainbow Shark tak henti-henti try nak lompat keluar. Usaha tangga kejayaan:- Bila ikan lompat, kena kotak, lama-lama kotak tu beralih sikit, lubang sebesar 50 sen pun punca ikan lompat keluar. Ada sekali tu, aku terdengar bunyi air dalam bilik, aku masuk bilik, 3 ekor ikan serentak lompat keluar akuarium. Dalam 1 malam, ada dalam 3-4 kali aku masukkan balik ikan dalam akuarium, tutup lubang. Dan keesokan harinya, aku bangun tidur, seekor dah hilang ke mana, lagi 3 ekor mati terapung dalam akuarium. Yang tinggal, my favourite fish, 2 ekor Dwarf Gourami.

My Neon Dwarf Gourami - yang merah tu male, yang colour pale tu female (paling senior, dah hidup 2 bulan lebih rasanya)


Aku harap, entry ni last sebelum aku nak pindahkan ikan-ikan aku ke dalam akuarium lagi besar bulan depan. Melihat akuarium aku yang tak beberapa "ceria", hari ini aku beli pump baru dan ikan baru, aku beli 5 ekor Silver Shark. Kali ni, aku gunakan pengalaman aku dan beberapa kajian aku buat kat internet. Harapnya, entry ni dapat beri beberapa ilmu dan tips kepada beginner atau kepada sesiapa yang berminat nak membela ikan.

Point penting membela ikan:
1- Jangan terpengaruh dengan rupa bentuk ikan di kedai dan terpengaruh dengan cakap-cakap tauke kedai ikan. Buat survey dulu, tengok ikan apa yang ada kat kedai, berapa harganya dan saiz ikan. Kebanyakan kedai, nama ikan akan ditulis di akuarium.

2- Balik rumah, bukak internet, search nama ikan yang korang rasa nak bela. Cari info yang penting - saiz ikan bila besar, cara nak jaga dan bagi makan, cara membiak, tahap aggressive, tahap kesusahan nak jaga ikan tersebut. Kalau korang nak bela lebih dari 1 jenis @ nak bela banyak spesis, check dulu fish compatibility chart kat internet.

Ikan Gourami memang sesuai kalau tinggal bersama dengan Silver Shark. Cuma dua-dua jenis ikan ni tak boleh tinggal dengan ikan yang slow dan ikan yang ada fin (ekor) yang panjang sebab Gourami dan Silver Shark ni jenis "fin nipper".

Gourami ikan yang tenang tapi Silver Shark ada tendency lompat keluar akuarium bila pindah akuarium baru. So, kena tutup akuarium rapat-rapat bila start bela Silver Shark.

3- Dah beli ikan, cari akuarium yang sesuai. Kalau akuarium kecik macam aku, jangan beli banyak sangat. Cukup sekadar 2-4 ekor sejenis, beli 1-2 jenis, paling kurang 1 jenis 1 pair. Info ni, korang boleh cari kat internet. Sebagai contoh, Gourami paling kurang kena tinggal berdua dan Silver Shark sejenis "schooling fish", kena hidup 4 ekor ke atas.

4- Beli kelengkapan yang penting - ubat antiklorin, pump akuarium, span filter pump, makanan ikan
Barang-barang aku - Pump, span filter pump, antiklorin, termometer, makanan ikan (pellet, powder, flakes)
5- Sebelum masukkan ikan ke dalam akuarium, buat dulu "fishless aquarium cycling". Kebanyakan info kat internet bagitau, kita kena "cycle" dulu air dalam akuarium tanpa ikan sebab nak bagi level nitrogen, pH dan suhu air stabil. Aku just buat simple sahaja, on pump, masukkan air (masuk sikit-sikit sampai penuh), letak ubat antiklorin. Buat selama 3-6 jam (kalau ikut research, sampai 1-2 hari). So, bersabar!

6- Sementara tunggu "fishless cycling" habis, letakkan ikan dalam Quarantine Tank atau mana-mana bekas yang bersesuaian. Ini bertujuan untuk biasakan ikan dengan suasana baru, air baru. Kalau ada 2 jenis ikan, masukkan sejenis dulu ke dalam akuarium bila dah habis "fishless cycling". Bila dah sehari, ikan dah stabil, masukkan lagi jenis lain ke dalam akuarium
Fishless Cycle & Gourami dalam Quarantine Tank
7- Penjagaan ikan - jangan overfeeding ikan, bagi makan at least 2x sehari. Ikan boleh makan dalam masa 5-10 min. Kalau tengok makanan masih terapung, alihkan bila rasa ikan dah tak nak makan sebab nak elak air keruh. Pastikan air sentiasa bersih. Ikan boleh hidup sampai 7 hari tanpa makanan tapi senang mati kalau air kotor. Bila tukar air, pastikan hanya tukar separuh dari tank, bukan tukar semuanya. Tukar air, at least 1x seminggu.

So, tu sahaja serba sedikit research yang aku buat dan sedikit perkongsian pengalaman. Semoga ikan-ikan aku masih hidup sehingga bulan depan, sehingga aku nak tukar ke akuarium lagi besar bulan depan.

Good Luck!

1 comment:

Unknown said...

myfish pun baru mati, albino shark.Bangn tidur saja sudah tiada dalam akuarium.