Followers

Wednesday, July 27, 2011

research protocol...


hari ini hari sangat produktif. Bermula dengan CME dan ward round di ICU & CCU, sepanjang petang hari ini aku berbincang mengenai research protocol bersama bos dan 3 orang lagi dietitian. Berbincang mengenai research protocol yang dahulunya dibuat hasil dari workshop research protocol mac lepas.

Tajuk research protocol :
“community trial on effectiveness of commercial meals replacement and homemade replacement meal in weight reduction programme among overweight&obesity people”.

Target population ialah staff Hospital Selayang. Nak diringkaskan cerita, team dietitian Hospital Selayang akan buat 1 research, nak tengok yang mana satu lebih berkesan nak turunkan berat badan, samada guna produk komersil atau resipi “homemade”. Tempoh pelaksanaan sepanjang 9 bulan; 3 bulan pertama fasa penurunan berat dan 6 bulan berikutnya ialah fasa kedua iaitu “weight maintenance period”. Sample kalau ikut perkiraan 100 orang satu group @ total 200 orang.

Estimate bajet sangat besar (rahsia). Proses ini akan dimulakan dengan screening sebanyak 3 ribu pekerja Hospital Selayang. 1 proses yang lama tapi kena komited. Selepas screening, random sampling akan dilakukan untuk memasukkan subjek yang layak dan mengikut inclusion criteria ke program penurunan berat badan.

Program penurunan berat badan ini ala-ala “biggest loser” yang kat TV tu. Cuma bezanya, peserta ialah staff kita, dietitian akan involve dalam assessment requirement & intake, sediakan meal planning dan target, dan memasukkan aspek aktiviti fizikal. Disebabkan program ini selama 9 bulan, akan ada sesi follow-up. Time tu kita akan assess intake, tengok aktiviti fizikal, sesi timbang berat dan ujian darah nak tengok serum lipid, blood sugar etc.

Dah ada research, sudah tentu ada data analysis. Proses sangat banyak dan memenatkan. Kalau ikut plan, kita nak amek 4 orang Research Assisstant disamping menggunakan tenaga dietitian sedia ada termasuk aku.

Sebelum apa-apa, research protocol mesti disiapkan untuk dapat approval dari segi ethical dan bajet. Walaupun sesi petang tadi aku agak ngantuk (rasanya bos perasan), tapi aku tetap agak excited tapi excited dalam mengantuk.haha.

Nasib baik selepas habis diskusi, ayam KFC menanti di ofis hasil pemberian supplier *****. Semoga semua berjalan lancar sebab program ini kalau ikut gantt chart, berjalan sehingga hujung tahun depan. Hurm, banyaknya kerja….

p/s: clinical dietitian cum research dietitian…

2 comments:

MiraculousSigns said...

Wow. All the besh Mr. Ilman

Mr. ILLman said...

Tq ayat.makin bz la pasni