Followers

Saturday, July 23, 2011

Pelaburan Hartanah

akhirnya, berjaya membeli buku "you can become rich in property" dengan modal pertama aku sebanyak RM37.90.

ini merupakan "semangat datang balik" selepas berborak dengan kawan tentang pelaburan hartanah 2 minggu lepas. sebelum ini, awal tahun, berborak dengan kawan (kitaorang sebaya) pasal benda yang sama. kalau ikut gaji, gaji dia rendah sikit berbanding dengan aku. tapi nasib menyebelahi dia, dia dapat beli rumah teres setingkat dengan harga murah (beli dari direct owner), apply loan dan dapat sewakan rumah tu. positive cash flow (income bersih selepas tolak monthly installment loan bank) = RM 100 sebulan. impressive!

2 minggu sudah, jumpa seorang kawan (dah berumur ~ 38 tahun) terborak pasal hartanah. dia ada 2 biji rumah, satu sewa, satu duduk. tapi memandangkan isteri dia baru pindah ke johor, dia maybe nak jual rumah yang dia duduk tu. dia sempat la bagi tips dan sedikit motivasi kat aku.

untuk makluman semua, dua-dua kawan aku tu bekerja dengan kerajaan (makan gaji) dan dua-duanya dah berkahwin dan dah ada anak.

sebelum nak mula pelaburan hartanah, kena ada objektif dan vision. kebanyakan pelabur-pelabur hartanah (bacaan dari blog & buku), objektif property investment ialah to achieve financial freedom.

financial freedom = as long as the cash flow from your property investment is able to support your expenses and maintain your current lifestyle, you are financially independent and free.

aku bagi 1 contoh investment berdasarkan buku yang aku beli tu:

Kos sebuah apartment (sub sale) = RM 80,000
Down payment (duit sendiri) = RM 20,000

Loan untuk 20 tahun, interest rate fixed 8% untuk loan RM 60,000

monthly installment loan bank = RM 502 sebulan
income sewa apartment = RM 650/sebulan
kos maintenance = RM 40/sebulan


positive cash flow = RM 108 sebulan (income bersih) -> income sewa dah cukup untuk bayar monthly installment loan bank.

selepas 20 tahun, pelaburan RM 20K berkembang ke RM100K atau untung RM80K
capital gain = RM 100K (harga hartanah naik) - RM80 (harga beli) = RM 20K -  RM37.90 modal buku

yang menarik, sepanjang 20 tahun, loan rumah diselesaikan oleh penyewa, pelaburan meningkat ke RM100K dan sewa rumah dapat dinaikkan mengikut keadaan semasa. owh ya, hampir terlupa, rumah itu ialah rumah kita gak, harta kita!

risiko memang ada. mana ada pelaburan tade risiko. paling penting, kita kena kawal risiko atau risk management. antaranya: mencari penyewa, kekalkan sewaan rumah, maintenance rumah, harga hartanah dan keupayaan membayar loan bank.

setakat ini, aku masih menunggu hartanah yang sesuai untuk melabur di samping kumpul duit untuk masa depan. kalau ada sape-sape yang tahu dan minat pasal benda ini, boleh la share dengan aku.

p/s: rumah idaman vs rumah pelaburan??

No comments: