Followers

Wednesday, February 13, 2013

"gemuk ke anak saya?"

dietitian : puan, berat badan anak puan sekarang ialah 68kg. berat badan sepatutnya untuk budak lelaki 11 tahun ialah 33kg. berat badan anak puan dah lebih 2 kali ganda dari berat badan normal.
puan :......gemuk ke anak saya ni? saya tengok ada lagi gemuk dari anak saya kat sekolah dia...

YA! pertanyaan "gemuk ke anak saya?" di atas sering berlaku kat seorang dietitian, terutamanya dari pengalaman diri sendiri la.

dietitian : kalau ikut graf ni, berat badan anak puan melebihi garisan paling atas. jadi, memang anak puan dalam kategori obes.

Fasa "denial" atau dalam Bahasa Melayu fasa "penafian" sering berlaku kat semua pesakit, semua orang, tak kira usia. itu benda normal.

Kadang-kadang aku fikir, soalan tu muncul bukan sebab "denial" atau "penafian" tetapi soalan itu wujud atas beberapa faktor, berdasarkan pendapat aku la:

1- "body image". badan "berisi" tandanya "semangat" atau "sihat" atau "cukup makan"

2- budak-budak lagi. "biasa la, nanti dah besar, dia akan tinggi, berat badan turun macam abang dan kakak dia"

3- sudah biasa. dah jadi trend. jika berlaku pada diri sendiri atau orang lain, itu semua benda biasa pada zaman sekarang

Antara faktor nak menangani masalah obesiti di kalangan kanak-kanak ialah sokongan dari keluarganya sendiri. Ibu bapa ialah orang yang paling bertanggungjawab dalam membentuk diet anaknya. Tanpa sokongan mak ayah, maka susahlah seorang kanak-kanak nak memahami masalahnya iaitu obesiti. Kuasa membeli dan menyediakan makanan masih terletak di tangan ibu bapa.

Jadi, kepada semua ibu bapa di luar sana, jom sama-sama bagi sokongan dengan merancang diet anak secara betul dan sihat.

p/s : pesanan untuk diri sendiri jugak bila bergelar seorang ayah...

No comments: