Followers

Friday, February 15, 2013

"gemuk ke anak saya?" part 2

Sepatutnya muka aku macam ni sepanjang perbualan...

perbualan telefon hari ini...

Puan : hari tu ada timbang anak saya kat sekolah, lepas tu minta saya telefon klinik untuk jumpa dengan pemakanan...macam mana tu?
Dietitian : Iye puan, betul tu...minta puan dan anak puan datang ke sini, kita nak bagi nasihat pemakanan untuk kuruskan badan...

Puan : ...hurm...berat badan anak saya dalam 60 kilo lebih, umur 12 tahun...
Dietitian : untuk umur lelaki 12 tahun, average dalam 30-35 kilograms. Kiranya anak puan dalam kategori obese lah, dah dua kali ganda dari berat sepatutnya...

Puan : yeke??? saya tengok ada kawan dia lagi gemuk, dekat 70 kilo...habis tu, macam mana nak buat?
Dietitian : Kita memang minta puan dan suami puan bersama-sama datang ke klinik, kita buat plan untuk kuruskan berat badan anak puan...

Puan : saya kena datang ke sana ke??? kalau cakap guna telefon tak boleh ke???
Dietitian : maaf puan. Kita minta puan datang bersama anak puan ke klinik sebab kita nak buat penilaian dari segi berat badan, imej badan...

Puan : saya bukan apa, susah nak datang ke sana...ok la, takpe la, terima kasih...
<< LETAK TELEFON>>
Dietitian : ....?????....
Jangan bermimpi di siang hari! realitinya...
Sedih ?
Terperanjat ?

Bagi aku, ini benda biasa dan contoh respon ibu bapa bila bercakap mengenai berat badan anak dia. Kalau ibu bapa boleh korbankan masa dan tenaga untuk hantar anak ke tusiyen, bawa anak pergi berjalan-jalan, kenapa susah nak buat keputusan untuk bawa anak ke klinik hanya selama 30 minit?

Kalau ibu bapa sedar tentang kepentingan kesihatan dan kawalan berat badan, tentu si "Puan" tersebut akan cakap : "ok la encik, saya nak datang minggu depan boleh? saya cuba datang petang. pukul berapa encik free?"

p/s: mengharapkan keajaiban kepada si "Puan", si "suami Puan" dan si anaknya.moga-moga jadi.insya Allah

No comments: