Followers

Tuesday, February 5, 2013

Financial Freedom...

Dulu-dulu aku suka baca blog pasal kewangan / financial. Dalam serius baca blog topik tu, mesti jumpa keyword "financial freedom" atau "financial independence" atau "kebebasan kewangan".

Aku "petik" maksudnya dari encik Wiki:
" Financial independence...the state of having sufficient personal wealth to live indefinitely without having to work actively for basic necessities...assets generate income that is greater than their expenses..."

Pendapat peribadi aku, semua orang simpan niat nak dapat banyak income, nak kekayaan, nak dapat duit mudah. Betul tak?

Jawapan aku mudah, kita kena mula mencari income, supaya duit yang kita dapat dapat menampung perbelanjaan DAN dapat menambah harta atau kekayaan.

Makan gaji? Itu pilihan selamat dan terjamin sampai pencen.hehe. Tapi adakah gaji kita "cukup-cukup makan" atau "boleh la simpan sikit-sikit"?

Jadi, dalam kepala aku ni ada la fikir target financial freedom dan aku dah mula perlahan-lahan. Insya Allah akan aku kongsi sikit-sikit dalam blog ini. Maklum la, aku pun budak baru belajar, masih banyak perlu menimba ilmu.

p/s : Jangan lupa, kekayaan tanpa bekalan di akhirat kelak tak guna jugak. Kekayaan tanpa berbudi kepada orang lain tak guna jugak...

No comments: