Followers

Wednesday, October 5, 2011

berguru boling dengan video...


Ni first post aku untuk bulan oktober...

Sejak akhir-akhir ni aku busy. Weekend pun full dengan program sendiri atau program famili...

Dah masuk 2 minggu aku berusaha gilap skill dalam boling. Sebenarnya dah lama aku main boling, sejak sekolah rendah lagi. Kalau dulu zaman sekolah, aku dapatlah score 90-100 per game. Kira ok la tuh. Zaman MRSM, aku siap masuk persatuan boling, every week datang main kat Kuantan Plaza tapi takde proper training, just datang untuk suka-suka main boling.

Sejak lepas zaman sekolah, aku still lagi main boling sampai sekarang cuma score dah kurang, average 60-80 per game. Zaman UIA aku masuk tournament. Zaman dah kerja pun, aku masuk tournament tapi peringkat jabatan. Kalau time tournament, score tak banyak, 80-90 per game, average score.

Disebabkan ada boling tournament Jabatan Dietetik Sajian peringkat Selangor, aku ambil keputusan untuk gilap skill boling. Tournament tu nanti ada 7 buah hospital dalam Selangor, main kat Kajang, Sabtu ni.

Aku start cari info dengan internet. Aku search keyword "bowling for beginner". Dah banyak membaca dan tengok gambar, aku beralih pulak kat youtube. Aku search "tips bowling for beginners". Dari situ aku tengok cara boling yang betul dan aku save dalam handphone aku. Dengar pelik tapi inilah apa yang aku buat.

Selasa minggu lepas, selepas balik dari office, aku straight ke bowling center untyk cuba praktik apa yang aku baca dan tengok di video. Perasaan memang berdebar sebab cuba praktik cara betul baling bola boling.

Antara asas boling:
1- starting position/line up di lane. Cara kita berdiri, cara letakkan kaki ikut arah arrow di lane dan cara tunjukkan good posture sebelum baling.
2- cara pegang bola boling. Kedua tangan dirapatkan dengan badan dan bola dipegang atas dari pinggang. Badan kena lurus dan gunakan bahu belah kanan (kalau baling tangan kanan) untuk aim ketika baling. Dari siku ke pergelangan tangan kena lurus, tak boleh bengkok dan guna tangan lagi satu untuk support berat bola.
3- 4 steps bowling. Kaki kanan keluar dulu serentak dengan bola di angkat straight ke depan. Second step, kaki kiri ke depan dan bola dihayun ke bawah. Third step, bola dihayun ke belakang dan kaki kanan ke depan. Fourth step ialah finishing iaitu lepaskan bola di point paling rendah sambil kaki kiri ke depan dan stop before fault line. Sepanjang gerakan four steps, badan hendak tegak dan lurus, dada ke depan sambil tangan kanan aim ke depan.
4- releasing ball. Ini paling kritikal. Bola dilepaskan, bukan BALING. Ada banyak cara. Ada cara baling straight, minimum spin atau maximum spin. Ini semua bergantung kepada cara pegang bola, kedudukan ibu jari dan gerakan twist dua jari.
5- bila nak baling, cuba aim arrow kedua dari kanan/kiri di atas lane. Bila dah lepaskan bola, buat follow through, iaitu gerakkan tangan straight ke atas dengan lurus.

First day, aku praktis 4 game. Yang paling bagus, tangan tak sakit dan lenguh sebab cara dah betul. Score- 40, 99, 111, 98.
Happy gila kot walaupun first game dapat 40 tapi berjaya gak dapat score 3 digit per game. Sepanjang sesi, aku kerap replay video dalam handphone untuk tengok cara yang betul. Pelik tapi benar.hehe...

Second day, kebetulan aku lepak dengan kawan aku, Zuhairy. Asalnya minum jek tapi bila aku bukak topik boling, kawan aku excited dan dia setuju ikut aku pergi training. Dia ni pun kaki boling tapi lama tak main. Aku ajak dia main sekali dan tengok cara aku main, kira macam coach la....

Kitaorang main 3 game. Score- 80, 110, 105

Third day aku training sorang-sorang. Aku main 5 game. Score- 120, 146, 105, 115.

Start last week aku dah 7 hari main boling. Kelmarin aku main 5 game. Score - 142, 84, 135, 96, 102.

Aku memang betul kagum dengan kemampuan diri dan harap dapat maintain semasa tournament sabtu ni. Inilah kuasa kalau kita komited dan bersungguh-sungguh. Chaiyok! Hobin jang hobin!

p/s: kawan aku suruh jadi member boling center dan beli bola boling sendiri. Kos boleh tahan. Yuran tahunan rm50. Bola, beg, "glove" rm 2++

part 2 <<KLIK DI SINI>>

3 comments:

Unknown said...

wah, bagus bang...usaha yg tinggi.
Kita senasib bang...main dh lama tp xmasuk kelas bowling. Rugi rasanya. Kalau x skor skrg da 200++ constant..
huhu....:)

Anonymous said...

nak tanya . kalau tangan da memang senget.. pastu cara balingan pon senget.. cmne eh

Anonymous said...

Nk tnye...nk jdi member boling center tu mcm mne.. Just daftar n bola apew semue kite modal sndri kew mcm mne???