Followers

Saturday, October 22, 2011

akuarium baru!

akhirnya, aku berjaya juga pindahkan ikan-ikan aku ke dalam akuarium baru yang lagi besar. sebenarnya, dalam rumah sewa aku ada lagi 2 akuarium besar yang tak diguna. so, aku guna satu dan letak dalam bilik.


panjang akuarium ni ada dalam 3 kaki, lebar 1 kaki dan tinggi dalam 1 kaki setengah. akuarium yang panjang tapi tak tinggi, boleh isi sampai 80 liter air.

Dalam akuarium baru ni aku letak 4 spesis ikan:
a. neon dwarf gourami ( 1 ekor ) -> pernah cuba letak lagi 2 ekor tapi tak berjaya, ikan baru mati. tapi gourami yang paling otai, gourami yang aku bela mula-mula dulu. aku rasa ikan tu dah hidup > 4 bulan.

b. silver'shark (4 ekor) - aku beli baru 4 ekor sempena akuarium baru.

c. tiger barb fish (6 ekor) - ikan kecik dan aggressive

d. ikan majlis perbandaran (1 ekor) - aku takk tahu nama ikan ni dalam english/nama sebenarnya. tapi aku rasa ramai yang tahu. warna hitam, badan leper dan suka melekap kat dinding akuarium. aku panggil ikan "majlis perbandaran" sebab ikan ni boleh makan apa sahaja/bersihkan termasuk sisa-sisa ikan lain.

so far, ikan aku takde yang mati dah. memang satu perkembangan positif. tapi aku kena tukar air dalam seminggu sekali sebelum air bertukar jadi keruh.

semoga ikan-ikanku panjang umur!

No comments: