Followers

Sunday, February 6, 2011

Lebih Baik Slow Dari Stop!


post ni special untuk pemandu-pemandu di Malaysia, negara kita yang tercinta ni...raya cina tahun ni aku memang agak stress ikut highway seremban -kl...kalau dulu-dulu, bila kat highway, ada kereta depan slow je, tu maknanya ada roadblock, tapi zaman sekarang dah lain, kalau ada kereta depan yang slow, tu maknanya ada eksiden dan kalau betul ada eksiden, confirm kita akan STOP! stop nak tengok eksiden bukan di laluan yang sama tapi laluan DI SEBELAH KANAN atau di SEBERANG JALAN. akibatnya = dah jem dah highway tu. biasanya tol seremban ke tol sg besi 30-40 min tp bila dah jem dah jadi 1 jam-2 jam.

sangat bahaya bila kita berada di lane paling kanan, tengah konsisten bawak 100-120 km/sejam tapi tetiba kena brek mengejut sampai kereta berhenti sebab ada eksiden kat lane seberang atau belah kanan.

so, cuma nak mengingat kepada diri sendiri dan kepada pemandu-pemandu yang lain, highway bukan tempat untuk tengok keadaan sekeliling, yang penting tengok la depan. kalau nak tengok eksiden pon, lebih baik slow daripada berhenti.

p/s: bukan eksiden je, kereta stop rosak atau tengah tunggu kawan tepi jalan pon bleh jadi punca orang lain berhenti dan berlaku lah jalan jem.adoiyai!

1 comment:

Suhaila Bahrom said...

aku dah lali dengan jem2 ni....bak kate org dah imune...
disebabkan hari2 aku berdepan dengan jem,skrg aku dah xrs pun "sakitnye" drive kete manual......bg aku biase jer....