dari rumah (jln ipoh) nak ke hospital selayang (tempat kerja), dah jumpa 3 KFC.hehe...tu baru perjalanan lebih kurang 10 km...
bayangkanlah, kat malaysia ini nanti, setiap 1 km ada 1 fast food restaurant...setiap shopping mall ada fast food...setiap kawasan perumahan pun ada 1 gak fast food...
seelok-eloknya, cubalah alternatif makanan lain selain fast food...dari segi nutrisinya, memang ternyata fast food tak elok untuk kesihatan...fast food = lemak, minyak, kolesterol, gula, garam dan sebagainya...
cabaran untuk kita sekarang sebagai pengguna ialah pengiklanan fast food yang sangat berjaya di malaysia. ada 3 elemen yang selalu fast food mainkan untuk menarik minat kita:
1- jimat masa. cuba tengok iklan kfc. dah elok-elok seorang mak tengah shopping nak beli barang masak kat rumah, nampak KFC, terus tak jadi memasak..tak pon iklan breakfast mcdonald, tengah nak kejar ke tempat kerja, ada je masa nak makan mcdonald...
2- kanak-kanak. setiap fast food mesti ada set menu khas untuk kanak-kanak. sekarang ni dah trend ada playground kat fast food. kalau iklan kat tv, mesti melibatkan kanak-kanak memujuk mak ayah ke fast food...
3- senang nak dapat. outlet fast food dah banyak dan hampir semua bukak 24 hours dan semua ada "delivery service". kalau datang fast food, malas nak keluar kereta, jangan risau, drive-thru ada.haha...
hurm, untuk aku, elemen no 3 tu yang buatkan kita lebih tertarik nak ke fast food. solution? tukar jalan nak ke tempat kerja??tidak sama sekalai.hehe...
jawapannya, tepuk dada tanya selera!
p/s: percaya dan sabar...
5 comments:
kalu ikut journal yg aku duk baca2, mana2 artikel yg menyebut nama brand/company dlm artikelnya perlu ada statement "conflict of interest". Maksudnya penulisan dibuat bertujuan utk kajian/perkongsian ilmu etc dan tidak menyebelahi atau menjatuhkan mana-mana pihak.
Artikel yg baik.
-RA- =D
su, cane nak gune statement tu? Letak tetibe kat paragraph tu ke?
Ttg K** & M*D***** & kwn2nya,
Ingat.. pilih yg halal & toyyibah
Dear ayat, mari kita tumpang berdiskusi di blog ilman. Hm ada beberapa article yg dh published,method dia seingat su, dia akan buat satu tajuk baru selepas summary, Conflct of interest. then penulis declare "the author/a has no conflic of interest of any brand/company bla bla.. lebih kurang gitu la. Mungkin kalu su jumpa balik, su cuba scan n letak di blog hati dapur kita.
salam...
firstly, thanks baca post fast food ni...su, aku nampak point ko tuh...
sbenanye, post ni just nak share atau nak cerita situasi sekarang ni pasal fast food. walaupun tak menyeluruh tapi just nak sentuh sikit sal marketing plan fast food sekarang...
lagipon mmg nak citer sal kfc pon.hehe....
jd camne pengambilan fast food en dietitian? sudah ada improvement ke? :D
Post a Comment