Followers

Wednesday, November 2, 2011

harga makan naik...

Sejak akhir-akhir ni aku sensitif dengan harga makanan. Kalau beli nasi campur,budak jaga kaunter akan sebut total harga tapi aku akan tanya pecahan harga makanan yang aku beli.

Aku rasa jadual makan&benda yang aku makan tak berubah,sama setiap hari.

Breakfast,average RM4-5, termasuk air. Antara benda yang biasa aku beli : mee goreng/kuey tiaw goreng/nasi lemak/kuih+nescafe o.

Lunch,average RM4-6,termasuk air. Antara benda yang aku beli: nasi + ayam seketul/ikan seketul + sayur berdaun 1 senduk + kadang-kadang tambahan lauk seperti tempe/terung/ikan bilis + 1 paket buah + air buah/air suam.

Dinner,average RM4-5, tidak termasuk air. Antara benda yang aku makan: nasi ayam/nasi paprik/nasi putih+tomyam/meehun goreng.

So,average dalam satu hari aku belanja makan,average RM 12-16.

Kalau nak banding tahun sebelum, ada kurang dalam RM1-2 sehari,secara purata.

Ada yang cakap, kenapa nak kisah sangat, gaji ribu-ribu, setakat naik 50sen-RM1 apa la sangat.

Ada gak yang cakap, belanja makan jangan kira sangat, kita makan untuk kenyang perut gak.

Sebenarnya aku memang tak kisah dengan berapa ringgit aku budget untuk makan, kalau sedap+perut kenyang, aku takkan bising pasal harga makanan. Tapi aku pantang kalau beli mahal tapi tak sedap/sikit/tak logik.

Antara contoh, aku bayar 1 gelas ais kosong 50sen. Teh o suam cawan kecik RM1.50. Nescafe o aid RM1.80. Kalau harga makanan, RM 5 untuk nasi + ikan keli / nasi + ayam seketul.

Aku pernah bincang isu ni dengan seorang kawan, kitaorang predict pada masa akan datang harga makanan yang biasa kita beli akan setanding dengan harga fast food 1 set RM8-10.

Semestinya aku rindu zaman sekolah rendah : 60 sen dapat 1 pinggan nasi lemak + 1 cawan air sirap

semestinya aku rindu zaman sekolah menengah : RM 2 dapat nasi goreng + seketul sosej + 1 gelas air soya

Sudah tentu rindu zaman belajar kat universiti : RM3 dapat nasi 1 pinggan + 1 ketul ayam + sayur + 1 gelas ais kosong.

Jom jimat berbelanja!

2 comments:

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

Aha... Mungkin boleh buat bekal sendiri.. hehehe...

Mr. ILLman said...

tu mmg dlm cadangan.tapi akan mula dulu dengan memasak di rumah. beli brg dan masak dinner sendiri.hehe