Followers

Thursday, November 3, 2011

Program Kafeteria Sihat Hospital Selayang Part 2

Sedikit update mengenai program kafeteria sihat.

Minggu ni kedua-dua cafe telah mula memasak dan menjual menu sihat. Walaupun belum all-out & belum ikut 100% plan tapi cafe dah start jual. Ada cafe yang dah siap beli bain marie khas untuk menu sihat dan satu cafe lagi tengah menunggu bain marie siap. Setakat ni, setiap hari cafe akan sediakan 2-4 menu sihat cuma tiada proper labelling lagi.

Lunch hari ni aku sempat test makan menu sihat kat satu cafe ni. Hari ni menu sihat ialah : kari ayam, kari ikan, dhalca,tosai, sayur campur. Ayam dibuang kulit, santan diganti dengan susu rendah lemak dan garam dikurangkan dalam masakan. Dipendekkan cerita, rendah lemak, rendah kolesterol dan rendah garam.

So, aku ambil kari ayam dan sayur campur. First impression, macam biasa je, tak nampak sangat lain dari makanan yang lain. Rasa boleh tahan. Kari agak pekat dan pedas. Garam tak rasa sangat. Ayam pun tidak ada kulit.

Start aku duduk makan, aku dah nampak seorang pakcik makan tosai 2 keping + kari ayam sihat. Dari meja aku, aku boleh nampak orang ramai jenguk, ada yang ambil, ada yang ajak rakan yang lain untuk bincang depan bain marie menu sihat.

Lepas lunch, sementara tunggu meeting JDS dan sister wad bermula, aku dan bos sempat berbincang. Dia pesan, "ilman, awak buat elok-elok tau. Hari tu miss Tan call saya, dia tanya pasal program cafe kita. Next week saya ada meeting dgn KKM pasal benda ni. Maybe kita akan jadi contoh hospital lain. Maybe diaorang akan buat visit cafe kita nanti..."

So far, aku dan team tengah berusaha membuat label kalori semua makanan dalam cafe dengan saiz hidangan dan kalori. Minuman yang dijual pun akan dilabel dengan kalori dan kuantiti gula. Bos bagi due date 16 november sebelum kitaorang decide nak buat official launching program kafeteria sihat Hospital Selayang.

Nantikan Part 3 next week...

No comments: