Followers

Sunday, January 9, 2011

sangka paham ke petang, rupa-rupanya...

rupa-rupanya dia tak paham...

first time dalam hidup aku jadi mentor kepada student diet dan first week student attach dengan En Ilman.

ada 9 org kesemuanya dari 3 universiti berlainan. semua final year student dan semuanya tak pernah masuk critical care unit @ ICU sebelum ni. huh,apa??? cabaran untuk aku selaku orang baru dalam critical care untuk jadi mentor...

my first week bersama student ni, "si A" (first student = si A). rutin harian aku, pagi-pagi pas punch kad, breakfast jap, nescafe jap, baru naik ICU untuk ikut ward round doktor dalam 8.30 pagi. first day si A dengan aku, terus aku pesan :

"saya ajar apa yang saya paham & tahu, kalau awak tak paham awak tanya. saya tahu, saya jawab. kalau tak, kita cari sama-sama"

itu lah pesanan setiap hari sebelum mula ward round hari-hari; yang habis lebih kurang 10 pagi. cam biasa la, kat ward tu, ajar la apa yang patut @ benda-benda essential dietitian kena tau kat ward ICU, especially tube feeding dan regime untuk feeding patient. cam biasa gak, aku bagi la beberapa "new case" untuk si A ni clerk dan charting dalam sistem (report dalam folder patient). ok la, dari segi dia clerk dan charting case tapi kekadang tu nampak sangat ikut style aku copy-paste style aku...

kemuncaknya, petang jumaat lepas. ternyata dia tak paham.adoi! totally wrong kot feeding regime dia buat. terus aku terkesima dan terus report kepada dietitian lain...

dietitian A :"salah ni, awak kena betulkan...kalau akak man, dah lama akak marah dia"

dietitian B :"student memang tak paham pump feeding camne..."

solution yang aku ambil : bersabar dan sedapkan hati "dulu-dulu aku camni gak, takpe la, biar aku betulkan, nati aku ajar dia balik..."

satu benda yang best jadi student : "student can and afford to do mistakes"

esok bermula la second week bersama "si B" dan "si C" (dua serentak) plak. gudluck!

p/s: pernah berangan dulu-dulu time jadi student, tak nak jadi mentor dietitian yang garang-garang.hehe...

1 comment:

Suhaila Bahrom said...

so ilman,jgnla jd dietition yg garang ek????
dengar pantun tradisi aku ni ek:
"Buah cempedak di luar pagar,
amik galah tolong jolokkan,
sy student bru belajar,
kalo salah tolong tunjuk&betulkan"

p/s:kalo kat sini mayb status aku cam student praktikal tu....hehe,cuma harap2 aku boleh phm ape yg senior lect tu ajarkan nnt....
ms jd cikgu dulu,aku selalu pesan kt student aku:
"cikgu xkesah awak wat salah,ape yg cikgu kesah,awak ulang kesalahan tu"
so,all the best man!!!!!