Followers

Thursday, December 1, 2011

selamat dimakan vs sihat untuk dimakan

Last week aku pergi seminar satu hari di NIOSH Bangi pasal food management system. Dalam seminar tu, ada slot mengenai food safety. Penceramah yang juga auditer ISO food safety ada membentang ciri-ciri sijil ISO.

Ada ketika si penceramah bagitahu, "food safety memang penting. Ke mana saja kita pergi, kita travel, sebenarnya kita pentingkan keselamatan makanan. Kalau tak selamat, mesti kita akan dapat penyakit atau paling kurang cirit birit. Tapi sebenarnya, fast food mesti jadi pilihan kita sebab selamat dimakan. Antara selamat dan sihat, kita pilih selamat iaitu fast food..."

So, selamat dimakan vs sihat untuk dimakan?

Kalau ditanya kepada dietitian, sudah tentu kita pilih dua-dua. Makanan yang selamat dimakan mesti juga sihat untuk dimakan. Alasan mudah, selamat dan sihat memberi jaminan kita selamat dari penyakit yang berkait dengan makanan seperti cirit birit dan kencing manis.

Cuma isunya disini, di mana kita nak cari makanan yang sihat,terutamanya bila makan di luar. Pilihan kita akan terbuka jika kita sendiri faham maksud makanan yang selamat dimakan dan sihat untuk dimakan.

Benda pertama dalam checklist kita ialah memilih kedai yang bersih. Sentiasa perhati keadaan di sekeliling kedai, perhati tahap kebersihan pekerja kedai, kebersihan ruang penyediaan makanan dan perhati juga gred yang ditampal di kedai, samada gred A atau B atau C.
Benda kedua dalan checklist kita ialah dengan memilih menu yang sihat. Menu yang sihat sentiasa kurang minyak, kurang lemak, kurang gula,kurang garam dan banyak serat. Jika tiada makanan seperti begitu, kita mesti pandai membuat "extra order" seperti meminta kurang gula dalam minuman, minta ditambahkan lebih sayur atau kurangkan garam dalam masakan.

Akhirnya,terpulang kepada kita samada makanan selamat dimakan vs sihat untuk dimakan...

No comments: