Followers

Sunday, March 27, 2011

kalau bukan dietitian, aku dah jadi...

ingat tak zaman sekolah rendah dulu, cikgu ada bagi kad besar, tak silap kad kaler hijau? dalam kad tu cam kad prestasi kemajuan kita ikut tahun. dalam setiap tahun, ada bahagian cita-cita.ha, ingat tak? hehe...

seingat aku, cita-cita ni kot aku tulis time sekolah rendah dulu:
darjah 4: bomba
darjah 5: pilot
darjah 6: pensyarah

komen? mesti lah kelakar. haha...mula-mula nak jadi hero a.k.a bomba, pastu nak kerja tinggi-tinggi a.k.a pilot dan last sekali nak jadi warga pendidik a.k.a pensyarah.

masuk sekolah menengah, cita-cita dah tukar dan maintain nak jadi doktor.
dietitian? tak masuk list pun. mungkin time nak pilih course kat matrik dulu, aku cuma fikir nak kerja di hospital, nak tolong orang. lagi pun time mrsm kuantan dulu, aku selalu ulang alik pergi hospital. mungkin terpengaruh dengan keadaan hospital, cara mereka bekerja buat aku tekad nak kerja di hospital. itu lah jawapannya kenapa pilih dietitian.

minat memasak? adalah sikit-sikit, kena refer buku resipi masakan gaya sihat gak kalau nak memasak. tapi aku memang minat bahagian makanan ni. aku agak suka mencuba makanan baru, terutama sekali kalau pergi kedai tomyam. sampai kawan aku gelarkan aku "pakar+cerewet pasal tomyam"haha...

kalau tak jadi dietitian, maybe aku dah jadi cikgu. kalau tak jadi cikgu, maybe dah jadi engineer...tapi jauh sama sekali nak jadi artis atau pemain bola sepak.haha...

yang penting,kita happy dengan pilihan kita walaupun dah terlambat nak tukar pekerjaan. kalau nak memilih tu, biar ikut kemahuan dan niat tu kena betul. kalau niat tak jelas dan keliru, maka agak susah nak memilih haluan kita.itulah "trick" dalam hidup ni...

1 comment:

Nadirah said...

bukan kad kaler ijau, kaler coklat... kad 001 ;)